top of page

Posudzovanie bezpečnosti cestnej infraštruktúry 

Smernica 2008/96/ES a jej význam

Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/96/ES z 19. novembra 2008 o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry zaväzuje členské štáty EÚ zaviesť a vykonávať postupy týkajúce sa:

  • posudzovania vplyvu bezpečnosti ciest,

  • auditov bezpečnosti ciest,

  • riadenia bezpečnosti cestnej siete a

  • kontrol bezpečnosti ciest.

 

Tieto postupy sa vzťahujú na cesty, ktoré sú súčasťou transeurópskej cestnej siete, ako aj na diaľnice a iné hlavné cesty I. triedy.

Implementácia smernice na Slovensku

V Slovenskej republike boli požiadavky smernice transponované do národnej legislatívy prostredníctvom zákona č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií. Tento zákon ustanovuje povinnosti pre správcov ciest vykonávať komplexné posudzovanie bezpečnosti cestnej infraštruktúry a bezpečnostnú analýzu na pozemných komunikáciách, ktoré sú súčasťou transeurópskej cestnej siete, diaľniciach, rýchlostných komunikáciách a iných hlavných cestách I. triedy.

Okrem toho zákon vyžaduje rozšíriť nezávislé hodnotenie bezpečnosti cestnej siete na všetky cesty, na ktorých sa odohrali alebo odohrávajú dopravné nehody s následkom úmrtia alebo ťažkého zranenia, čo v podmienkach Slovenskej republiky zahŕňa najmä cesty I., II. a III. triedy.

automobilka_volvo_bojuje_za_globalnu_bezpecnost_v_cestnej_premavke-1_edited.jpg

Metodika iRAP ako nástroj na naplnenie legislatívnych požiadaviek

Metodika iRAP poskytuje systematický a dátovo podložený prístup k hodnoteniu bezpečnosti ciest, ktorý je plne v súlade s požiadavkami smernice 2008/96/ES. Jej implementácia umožňuje:

  • identifikovať rizikové úseky ciest na základe objektívnych kritérií,

  • navrhovať efektívne a ekonomicky udržateľné riešenia na zlepšenie bezpečnosti,

  • sledovať pokrok v oblasti bezpečnosti cestnej infraštruktúry a

  • plniť záväzky vyplývajúce z európskej legislatívy a národných stratégií.

 

Použitie metodiky iRAP na Slovensku prispieva k zvýšeniu bezpečnosti cestnej infraštruktúry a podporuje budovanie ciest s vyšším bezpečnostným štandardom pre všetkých účastníkov cestnej premávky.

03.jpeg

projekt EuroRAP SLAIN (Saving Lives Assessing and Improving)

Smernica EP č.2019/1936 o riadení cestnej bezpečnosti nariaďuje venovať zo strany členských štátov EÚ osobitnú pozornosť čitateľnosti a rozoznateľnosti dopravných značení pre pripravované automatizované asistenčné systémy riadenia. Za týmto účelom bol v roku 2021 realizovaný projekt EuroRAP SLAIN s návrhom odporúčaní budúcich štandartov dopravného značenia integrovaných dopravných systémov. 

bottom of page